tisdag 17 november 2009

Barn och ungas skriftspråksutveckling och språk och identitet

Under första föreläsningen gick lären igenom lite olika teorier som jag anser är jätteintressant! Även om vissa teorier anses vara "felaktiga" anser jag att alla hör ihop på något sätt. De som gjort teorierna har oliak sätt att se på saker och för mig betyder alla teorier något och har en stor del i barns utveckling. Fick även lite tips på hur man ska hjälpa barnen att lära sig.

Andra föreläsningen var jag inte på eftersom jag anser att jag lärde mig mer genom att läsa i boken själv. I Svenssons bok står det mycket om vad som påverkar barnets utveckling och hur mycket skrivet material används. Barn kommunicerar även som små, ett exempel är småbarn som inte kan prata men skriker när han eller hon är hungrig. Detta anser jag vara rätt fantastiskt att kroppspråk och ljud används för att kommunicera med andra människor.

Tänkte även på det där med att barnen kan ha flera språk i sitt hem. Detta tror jag ger väldigt mycket till barnen. Har själv sett hur två föräldrar med olika språk lär barnen både och. Dock kan det var svårt för de föräldrar som inte kan landets språk att hjälpa barnen i deras undervisning eller med språket som pratas i det landet de befinner sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar