tisdag 24 november 2009

Läs-, skriv och matematik svårigheter

Var idag på en riktigt bra föreläsning. Blev väldigt engagerad i det Cecilia hade att prata om och de tre timmarna gick väldigt fort.

Fick många bra tips på hur man kan arbeta med matematik, läs och skrivsvårigheter. Själv har jag erfarenhet av detta eftersom en nära vän till mig har dyslexi. De hjälpmedel som finns är många och väldigt bra. Det får mig att tänka på hur mycket som har förändrats under åren. Förr ansågs läs och skrivsvårigheter som en sorts "dumförklaring" av barnen men nu arbetar skolorna mycket med detta.

Jag fick många bra tips som man ska tänka på i skolan. En del barn får en diagnos mycket senare än när det egentligen skulle behövas. Det är så viktigt att uppmärksamma detta i god tid och försöka hjälpa barnen. Genom dennaa föreläsningen har jag lärt mig hur jag ska uppmärksamma detta och när jag har gått klart min utbildning kommer jag att ta med mig detta till mitt arbete.

3 kommentarer:

  1. Det var lite roligt när Cecilia tog fram hjälpmedlen med de färgade papperen. Det hade du redan lärt mig!! Det är rätt skönt att vi i studiegruppen bär på så många olika kunskaper och erfarenheter. När man får repetition fastnar kunskapen ännu bättre. Nu fick jag också uppleva att det faktiskt var lättare att läsa med den gula bakgrunden jämfört med den vita.
    Hoppas att det blir färre barn som får kämpa sig igenom skolan och undra vad det är för "fel på dem". Rätt hjälp i rätt tid!!

    SvaraRadera
  2. Ja när Cecilia tog fram de färjade papparena och lät oss läsa på det viste så fick man ju höra det för en andra gång. Jag upplevde också att detta gav en behagligare kontrast när vi läste texten. I framtiden får vi hoppas att det finns så mycket kunskap om och runt dessa svårigheter, att de uppmärksammas i tid och att omgivningen och situationerna anpassas till barnens behov.

    SvaraRadera
  3. Hehe, roligt att det hjälper även dem som itne har svårigheter. Det gör ju att det blir "normalt" att ha färgade papper i skolan och barnen blir inte så utpekade.

    SvaraRadera