måndag 23 november 2009

Matematiskt språk och lärande

Föreläsningen var väldigt intressant och jag kan tänka tillbaka till när jag lärde mig matte. Tänk vad svårt vissa har det, alla lär sig inte lika fort och inte heller på likadant sätt. Matte har för mig alltid varit utmanande och roligt.

För min egen del behövde jag lära mig baserna och efter det gled det bara på. Känns som om jag gled igenom gymnasiet. Matte var väldigt klurigt innan dess, det tog mig tid att lära mig baserna. Men när det lossnade på gymnasiet var det utmanande och "lätt" på något vis. Jag tror att alla barn behöver olika mycket tid på sig för att lösa den matematiska gåtan.

Jag tror även att det krävs att barnen får lyckas med matten och få mer självförtroende. Därefter kommer det utmaningar.

Jag anser att matte-spelet verkade jätteintressant. Det finns så många olika sätt att räkna matte på. Just att mattetalet är skrivet tror jag kan göra det svårare. När man såg resultaten så blev jag lite chockad faktiskt. Det är något en lärare bör anpassa men tyvärr är det svårt att göra det i stora klasser.

1 kommentar:

  1. Imponerad av att du kan minnas hur du lärde dig matte! Själv kommer jag nog inte ihåg just det. Men jag minns att jag tyckte att det var väldigt roligt i början men att jag senare har fällt många tårar över matteböckerna i stundtals ren frustration. Tur att det släppte ibland =)

    SvaraRadera