måndag 23 november 2009

Matematiskt språk och lärande


Har nu kommit hem efter Lenas föreläsning om matematiskt språk och lärande, en helt klart intressant föreläsning. Tycket att det var roligt att hon gjorde oss studenter delaktiga under föreläsningen. Detta gjorde även att det väldigt tydligt lyftes farm att det finns så många olika sätt att tänka och lösa uppgifter på.

Bild av Beni Ishaque Luthor från http://www.flickr.com

Något som jag själv har gott och funderat på fick jag även lite av en förklaring på. Detta är varför det är svårare att för elever att tex lösa matteuppgifter i text form. Ofta kan eleverna snabbt räkna ut 2+2=?, men det blir mycket svårare om det står…Elin har två päron och Malin har två bananer. Hur många frukter har de tillsammans? Vad beror detta på och hur kan man undvika att eleverna hamnar i denna situation?

Sedan så kan jag erkänna att jag inte helt hängde med när Lena demonstrerade sitt spel men jag ska helt klart pröva det om man kan gå in på testversionen från DiSco.

Under förmiddagen har vi i studiegruppen övat på vårt rollspel och det känns som om det flyter ganska så bra…om än lite väl mycket fniss ibland men det hör väl till =)

Tänkte nu att jag skall finslipa på min diskussionsfråga till Litteraturseminariet på fredag.

1 kommentar:

  1. Det är väl lite roligt att barnen har lättare att fatta såna saker som mattespelet än vi vuxna. Jag kände mig helt "lost" när hon förklarade. Kanske en av orsakerna var att hon försökte korta ner den tre timmar långa föreläsningen till två timmar. Jag gissar att de som hörde Lena på förmiddagen fick en lite grundligare genomgång av spelet. Vill ändå inte tro att vi är helt "bakom flötet".

    SvaraRadera