fredag 20 november 2009

Processkrivning


Tror att jag just nu befinner mig i en väldigt bra skriv miljö...nästan lite av en författarmiljö! Sitter i ett härligt hus ute på Risnäsudde och tittar ut över Värnens mörka och lite upprörda vatten. I bakgrunden så hör jag eldens knastrande och jag känner värmen mot min rygg. Utifrån når mig vindens brus från skogen och sjön, och jag trivs med att få vara här inne i värmen och gemenskapen. Ska se i fall skrivandets lust kommer till mig nu som en blixt från klar himmel  (Bild av churl från www.flikr.com)

Hade till gårdagens föreläsningen läst större delen av Siv Strömqvist bok Skrivprocessen. Denna bok tyckte jag var lätt läst och gav en djupare inblick i vad skrivprocessen handlar om. Detta sätt att arbeta på är ganska så främmande för mig då jag upplever att jag under min skoltid har skrivit mest produktinriktade texter men

Föreläsning med Olle tycket jag var mycket givande och intressant. Han förklarade övergripande på ett enkelt och lätt sätt för oss om skrivprocessen. Som jag upplevde det så ville han använda sig av det flerstämmiga klassrummet där även eleverna kommer till tals och gjorde oss åhörare delaktiga i föreläsningen. Vi gjorde ett en skrivövning där vi fick använda oss av skrivprocessen där vi skrev om en barndoms lek. Det kändes som o han ville få oss att inse att skrivprocessen inte alltid är enkel och jag upplever att det är krävs övning för att bli en bra skribent. Så det kanske är dags att försöka klämma in lite dagboks skrivande igen, bara för att starta någon stans.

Jag vill även passa på att ge Olle en stor eloge för att ha hjälpt oss studenter att i alla falla reda ut några av alla frågetecken som vi har runt kursen och de olika examinationerna. Tycker även att det är jätte bra när föreläsningsmaterialet finns att hämta på DiSko…I like!!!

Vi har även under gårdagen träffats i studiegruppen och skrivit ett manus till vårt rollspel så helgen erbjuder mig att öva repliker och läsa resterande i Sivs bok =P

2 kommentarer:

  1. Du har ju börjat en liten novell med dina beskrivande ord i början av ditt inlägg. Jag kan både känna och ana hur det var den där eftermiddagen på Risnäsudde.
    En bra start inför en processkrivning, tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Det var lite meningen =) Jag ville dela med mig av min känsla!

    SvaraRadera