torsdag 26 november 2009

Föreläsningen om Matematiskt språk och lärande

Japp nu kommer mitt sena inlägg p.g.a. haft problem med datorn.
Nu har man varit på föreläsningen om matematiskt språk och lärande, det var en riktigt toppen föreläsning. Man fick många tips om hur man kan lägga upp arbetet med de som har dyskalkyli, jag vet att sånna här problem kan sänka en helt. För att få hjälp special hjälp i skolan
måste man ha intyg om att man har dyskalkyli eller dyslexi. Många skolor ser inte problemet att
matematik kan vara svårt, därmed brukar fler skolor ha special undervisning för de som har dyslexi,
jämfört med de som har dyskalkyli. Min syrra har dyskalkyli och det man försökte var att hjälpa henne
med matte läxan fast hon förstod inte varför man skulle göra matte läxan, efter att hon hade fått
sitt intyg och var klassad att ha dyskalkyli så vart skolan nästan tvungen att sätta in en sådan resurs.
Ja det kostar mer pengar, men ska vissa elever behöva gå ut med ett sträck i betyget istället för att
få sådan hjälp som man egentligen ska få?
Eftersom jag har funderat mycket om hur man ska kunna hjälpa en som har dyskalkyli vädligt länge p.g.a.
att min syrra har det, så fick man väldigt bra tips om hur man kan hjälpa och att man inte bara ska
lägga all tyngd på en sak i matten, att man ska lägga både tyngd på problemlösning, abstrakt-, logiskt- och kreativt tänkande.

1 kommentar:

  1. Håller med om att detta var intressant att få veta mer om. Själv hade jag aldrig hört talas om dyscalculi innan den här kursen men du har ju uppenbarligen haft vetskap om detta en längre tid. Vill gärna veta mer om hur de hjälpte henne i skolan och om det gått bättre efter hon fått sin diagnos!

    SvaraRadera