torsdag 12 november 2009

Nu har föreläsningarna sjunkit in lite.

Igår kände jag att alla nya begrepp bara snurrade i huvudet. Idag har jag läst igenom mina anteckningar och fått lite härliga aha-upplevelser. Begreppet tendentiös (motsats till saklig) fick mig att tänka på kvälls- och veckotidningarnas sätt att lägga upp sina "nyheter".
Det var också fascinerande att det finns fler begrepp än dialekt för hur vi uttrycker oss som tex sexolekt där det handlar om kvinnligt/manligt. Mycket av detta visste jag redan men att det fanns ord för det hade jag ingen aning om.
Tempot i ett tal är viktigt, och det är lätt att veta innan, men när jag väl står där och nervositeten lackar blir det oftast ett vansinnigt tempo. Det har de i min studiegrupp fått erfara när jag skulle opponera. Jag måste hela tiden tänka lugnt, långsamt för att folk överhuvudtaget ska ha en chans att hinna höra vad jag har att säga. Tur att man lär så länge man lever! För övrigt så tycker jag att det är roligt att tala inför folk, förberedelsen är viktig för att lättare kunna vara avslappnad. Nu är det dags att fortsätta läsa Svensson.

1 kommentar:

  1. Vi hann allt med i vad du sa men precis som du säger bör vi nog alla tänka på att dra ned temot rejält. Jag tycker Juhiln hade många bra tips på hur man förbereder sig som vi alla gånger kommer ha stor nytta av i vårt fortsatta lärande.

    SvaraRadera