måndag 16 november 2009

Mon 16/11 Barn och ungas skriftspråksutveckling & Språk och identitet

Har under dagen varit på två till föreläsningar med Magnus om tal- och skriftspråket. Det jag läst till föreläsningen har gett mig många tankar och förståelse kring situationer som jag har upplevt, både själv och i olika möten med barn. Det är intressant vad mycket språket och läskunnigheten och läsförståelse betyder för varje individs utveckling. Det är en stor värld barnen får tillgång till när de kan börja förmedla sig med omgivningen, och ännu mer öppnar sig denna värld när barnet kan ställa sig till de läsande och skrivande människorna. Språk och skriftspråk är helt klart ett intressant ämne!!!

Men nu en lite fråga som jag har med mig efter eftermiddagens föreläsning. Var vi vinnare eller förlorare där? Sammanlagt var vi cirka 20 personer som kom tillbaka efter lunchen. Undra vad detta kan ha berott på?!? Personligen så tycket jag att det var starkt av Magnus att genomföra föreläsningen trots detta.

2 kommentarer:

  1. Det är en fråga man kan ställa sig. Var det bortslösad tid att gå på föreläsningarna eller gav de mig något nytt? Jag håller med om att ämnet i sig är väldigt intressant och böckerna har varit väldigt givande. Det som föreläsningarna ändå gett mig är väl lite andra tankefunderingar än det jag läst i böckerna. Sen är det självklart inget bra betyg till Magnus föreläsningar att det blev så otroligt få på eftermiddagen jämfört med förmiddagen.

    SvaraRadera
  2. Ämnet i sig är otroligt intressant och böckerna har väckt många frågor men. Tyvärr är den enda va har att tillgå en som inte lyckas för fem öre att motivera oss eller fånga in oss för vidare diskussion. Personligen tar jag dyra lån, lägger ned ovärderlig tid och energi på att utbilda mig och då jag känner jag lär mig mer på egen hand än genom dravel så stannar jag inte. Kanonbra att ha annan litteratur att föreläsa ur men ge oss möjligheten att gå tillbaka till den då genom disCo.

    SvaraRadera