fredag 27 november 2009

Litteraturseminarium

Idag var det så dags för litteraturseminarium. Inte helt oväntat så var många frågor liknande varandra då alla ju läst samma litteratur. Gruppen jag hamnade i var vi alla måna om att komma igenom allas frågor på ett bra tempo även om vi diskuterade alla frågor friskt. Att forma 3 frågor sedan utav våra (15) frågor gick fort och fördjupningen av dem var intressant. Blev dock segt när alla grupper skulle redovisa sina frågor.
Nu återstår arbetet med det enskilda och även om jag inte på långt när är klar så har jag i alla fall fått ihop mycket tycker jag. Nu ska skelettet formas och sen börjar arbetet med formandet. Har verkligen hittat något som har intresserat mig och som jag tycker många borde fundra över. :-)

5 kommentarer:

  1. Jag håller med om detta med redovisningen. Kanske lade vi för mycket tid på det. Funderar på hur vi ska kunna ändra formen för litteraturseminarier överhuvudtaget. Själv föredrar jag mindre grupper och i så fall kortare tid.

    SvaraRadera
  2. Diskussionen i gruppen var helt okej, det som blev trögt var redovisningen i helklass sen. Alla hade ju redan snackat om det en gång så det kändes som omtugg.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är väl en pedagogiskt utmaning som gäller för all undervisning genom gruppdiskussioner - även på gymnasiet och grundskolan... Men i detta fall vet jag inte om jag håller med, tio minuter per grupp hade vi på fredagsseminariet för uppsamling i helklass (vilket jag tyckte var kort) - och utan uppsamling känns det väl lite tomt? Det kommer alltid upp några nya och intressanta saker. Sällan har diskussionerna gått precis lika i alla grupper. Det behövs också ett tryck på gruppen (gäller för alla stadier), att den ska redovisa, för att diskussionen ska hålla sig ännu bättre inom ramarna.

    SvaraRadera
  5. Hade gärna haft de 40 minuterna extra för att snacka mer i gruppen faktiskt. Tror vi känt oss mer fördjupade då alla har olika erfarenheter som vi nu inte riktigt hann med att diskutera. Men jag förstår hur du tänker.

    SvaraRadera