måndag 23 november 2009

Matematik och språk

Härligt med en föreläsare med en annan bakgrund än skolan. Det känns som om jag fick lite nya vinklar på matematiken idag. För egen del har matten varierat mellan att ha varit fantastiskt rolig och rättså enkel till att bjuda ett otroligt motstånd och ge mig massor av frågetecken. Jag har under min skoltid haft lärare som förklarat på ett enkelt och självklart sätt medan andra i bästa välvilja försökt men inte lyckats räta ut frågetecknen.

Roligt att Lena arbetat ut ett spel där eleverna på ett lekfullt sätt kan lära sig matematik. Skulle vara roligt om de kunde få testa detta på barnens skola! Mina barn tycker ofta att matte-läxorna är tråkiga, åtminstone då det är massor av olika tal staplade efter varandra i försök att "nöta" in multiplikationstabeller och annat som ska sitta i ryggmärgen. När vi kommer till kluringar och problemlösning blir ofta hela familjen engagerad i hur man bäst ska lösa problemet. Dessa matteuppgifter är oftast mer verklighetsbaserade och roligare, åtminstone tycker 10-åringen det. När barnen kommer hem med skrivuppgifter är det en helt annan entusiasm i hur de vill sätta igång med läxan. Tänk om man kunde kombinera dessa två ämnen och på det sättet få fler nyfikna på matematiken. Det är otroligt viktigt och en härlig känsla när man första gången "knäcker koden" på en ny matte-uppgift.

Jag tycker att föreläsningen idag var givande och som ni märker gav den lite egna privata funderingar också. Hur kan vi med språkets hjälp få barn mer intresserade av matematiken? Kanske matematiken kan berika språket också???

2 kommentarer:

  1. Håller helt med om att föreläsningen satte igång många funderingar. Matte är ju ett viktigt ämne, men det känns som om det är svårt att hålla kvar den spontana glädjen och lusten hos eleverna.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att vissa uppgifter är roligare än andra! Problemlösning kan vara svårare för andra men också mer intressantare.

    Jag tror att vi måste använda matematiken mer konkret. Att visa med former och bilder kanske kan vara något. Också att räkna matte i naturen kan göra att barnen får en annan synvinkel på det hela.

    SvaraRadera