torsdag 12 november 2009

Retorik och Ett vidgat språk begrepp

Så då var en skoldag avklarad med två föreläsningar, en först om Retorik och sedan en om Ett vidgat språk begrepp. Lite tungt med två föreläsningar på en dag men samtidigt väldigt skönt att ha de samlade, så att man inte behöver komma in till skolan för alltför korta stunder.

Till föreläsningen om Retorik skulle vi ha läst Den goda kommunikationen av Lotta Juhlin. Denna bok var väldigt lättläst och lita komisk då det var många praktiska övningar som Lotta vill att läsaren skulle göra. Det som var lite synd var att under föreläsningen upplevde jag att vi ganska så lite berörde denna bok. Vi fick ta del av väldigt mycket annan information men som jag upplevde kom från andra böcker som vi inte har. Känner mig kluven iför detta då jag givetvis tycker att det är bra att få ta del av så mycket som möjligt. Men samtidigt tror att denna information är något som jag själv bara har nytta av då jag ej kan använda denna för framtida arbeten då vi inte kan hänvisa till personlig källa.

Till föreläsningen om Ett vidgat språk begrepp hade vi läst vissa kapitel ur Ann-Katrin Svenssons bok, Barnet språket och miljön. Denna bok var lite tyngre och mer krävande att läsa då det förekom en del svåra ord, men väldigt intressant. Den väcker många tankar om hur barn egentligen lär sig och vad språktest utveckling beror på. Ska bli spännande att få en djupare inblick och lära sig mer.

1 kommentar:

  1. Känner likadant det där med andra böcker. Skulle vilja ha med mer från den boken vi har i kurslitteraturen eftersom det är den vi ska använda. Känns lite svårt som du säger att använda det från föreläsningen i andra arbeten eftersom vi inte får hänvisa till honom som föreläsare. Vore bra om han tog upp vilka böcker som han hade använt.

    SvaraRadera