tisdag 24 november 2009

Läs-, skriv- och matematiksvårigheter

En fantastiskt bra föreläsning! Tänk att kunna så mycket och ändå använda sig av ett språk som alla förstår. Vill verkligen tacka Cecilia för det hon har berikat mig med idag. De timmar som föreläsningen var bara flög fram! Jag tyckte att boken som hon är medförfattare till var väldigt bra och lättläst, härligt när det stämde i verkligheten också.

De små exemplen där vi själva fick klura lite var nyttiga. När vi fick läsa ord som borj och bärj där vi verkligen fick testa på att läsa fonologiskt. Jag var tvungen att läsa orden för att veta vad det stod, det räckte inte med att bara titta på dem (som det varit om det stod borg och berg). Att vi som vuxna vet hur ord ser ut och stavas och vilket arbete det är innan barnen har fått en ortografisk avkodning (att man har en inre bild av hur ordet ser ut och vet om det är felstavat och därmed kan se helheten).

Jag har jobbat på en förskola där de arbetade målinriktat med språksamlingar redan från ett års ålder. De använde sig av Bornholmsmetoden men byggde även på med sina egna idéer. Det var väldigt roligt att arbeta på det sättet och sen jag läst litteraturen i den här kursen ser jag hur rätt de arbetade. Att barnen tyckte att dessa samlingar var väldigt roliga gjorde att det blev ännu bättre. Här älskade barnen att lyssna på sagoböcker så de bör ha alla förutsättningar till en bra start in i läsning och skrivning.
Den stora frågan blir hur vi ska få de barnen som inte tycker det är roligt med sagoböcker att bli intresserade???

Idag har jag fått så mycket nya tankar att det kommer ta flera dagar att smälta allt. Tror att det ska inspirera mig när jag ska ta tag i uppsats och fråga till litteraturseminariet. Hoppas att jag vaknar imorgon full av inspiration och idéer!!

3 kommentarer:

  1. Ja Cecilia var helt underbar, om man uppnår så mycket kunskap i slutet av sitt arbetsliv så kan man vara lycklig. Och jag håller helt med dig Charlotte angående hennes och Birgittas bok, den var lättläst och matnyttig. Roligt att du har fått varit med och arbetat på ett bra sätt och att du nu efter litteraturen känner att det är helt rätt, då har du verkligen reflekterat över detta arbetssätt.

    SvaraRadera
  2. Cecilia var verkligen jättebra!

    Jag funderade lite på den frågan om hur man ska få barn intresserade av sagoböcker. Efter mitt arbete med VFU-reflektionen säger jag motivation. Dock kan detta vara svårt att hitta hos alla barn, men ett bra försök är att hitta sagoböcker som har med barnens intresse att göra. Om något barn gillar bilar går det säkert att hitta sagoböcker med bilar i :)

    SvaraRadera
  3. Under VFU:n uppmär5ksammade jag att många elever valde sin extra läsebok utifrån sitt intresse. En tjej hade jätte svårt att välja bok. Anledningen till detta var att hon inte just då hittade någon bok med hästar i. Jag tror absolut att motivationen ökar om det man ska läsa är intressant för just mig.

    SvaraRadera